Unngå fettsyremangel – dette er signalene du bør se etter

Hjertet, huden, ledd og muskler trenger også tilstrekkelig med riktige fettsyrer for å fungere optimalt.

Kroppen vår lager de fleste fettsyrer selv, men noen fettsyrer, som omega-6 og omega-3 kan ikke kroppen lage.   Disse essensielle fettsyrene (livsviktige fettsyrer) må vi derfor tilføre via kosten, ellers får vi alvorlige mangelsykdommer.

Alikevel er det mange som ikke får i seg nok av disse viktige fettsyrene som er helt nødvendig for blant annet cellemembraner, hjernen, hjertet, øyne, ledd og muskler, for å nevne noe.

En mangel vil derfor kunne gå utover hjertet, vårt syn, hukommelse, innlæringsferdigheter, gi adferdsproblemer og forstyrrelser i bevegelsesapperat.

Fettsyremangel kan gå utover hjernen

En fettsyremangel på både omega-3 og riktige omega-6 kan være en viktig faktor i forbindelse med en rekke tilstander.  Hyperaktiv atferd, innlæringsevne, hukommelse, indre uro, nedstemthet og en for tidlig aldring av hjernen er noen tilstander som er forbundet med en mangel på essensielle fettsyrer.

Denne fettsyremangelen kan skyldes en rekke forskjellige faktorer.  Både kosthold og livsstil kan påvirke vår fettsyrestatus.  I det siste er det også avdekket at noen kan ha en gentype som gjør det vanskelig å ta opp tilstrekkelig med essensielle fettsyrer.

Fettsyremangel lett å oppdage

Fettsyremangel kan ofte oppdages lett, både hos voksne og hos barn.  Men alle er ikke klar over hva man skal se etter.

Ledende eksperter anbefaler at man er oppmerksomme på dette.  Samtidig oppfordrer de at man bør vurdere et omega-3 tilskudd med en høy andel av omega-3 fettsyren EPA, slik som i Crystal Mind, om følgende observeres:

  • Stor tørst – drikker ofte
  • Hyppig vannlatning
  • Tørr hud
  • Tørt hår og flass
  • Myke eller sprø/ skjøre negler
  • Tør, ru og nuppete hud på overarmer og ben.
  • Store menstruasjonssmerter
  • Dårlig søvnkvalitet – sen innsovning, våkner lett, våkner ikke uthvilt
  • Konsentrasjonsutfordringer
  • Hyppige humørsvigninger
  • Ømme og stive ledd
  • Overvekt
  • Tørre øyne
  • Tørr munn/ hals

Dette er de viktigste tegnene ved en eventuell fettsyremangel.

Ved mistanke om en fettsyremangel bør man øke inntaket av essensielle fettsyrer.  Du bør spise minst 2-3 fiskemåltider per uke, men for noen er ikke dette tilstrekkelig.  Ta gjerne et daglig tilskudd av et omega-3 tilskudd, og du bør helst ta 2-4 kapsler av 500 mg daglig i minst 3 måneder.

Veileder for fettsyremangel utarbeidet ved Oxford University

Organisasjonen Food and Behaviour Reseaerch har også gitt ut en egen veileder for foreldre og behandlere – Physical Signs of Fatty Acid Deficiency.  Denne veilederen er utarbeidet av Dr Alex Richardson og Marion Ross, University Lab. of Physiology, Oxford University.

Begge to er ledende forskere på fettsyrer og kognitive tilstander som ADHD, dysleksi og det autistiske spekteret.

Du kan laste ned denne veilederen her

Crystal Mind – utviklet for å hindre fettsyremangel

Crystal Mind er et norskutviklet produkt basert på Crystal Oil, en spesialutviklet omega-3-kilde rik på EPA-fettsyren. Crystal Oil har et naturlig høyt innhold av omega-3-fettsyren EPA, og lavt innhold av DHA.  Dette er hva forskere nå er enige om er best for blant annet hjernens normale funksjoner.

I tillegg til omega-3-EPA, inneholder Crystal Mind også magnesium, sink, vitmain B6, vitamin B12, folat, vitamin D3 og omega-6-fettsyren GLA. Dette er alle ingredienser som styrker hjernens normale funksjoner, og bidrar til normale psykologiske funkjsoner. Vitaminene og mineralene bidrar til å øke biotilgjengelighet og opptak av omega-3-fettsyrer.

Det er velkjent at næringsemner i kapselform opptas 2-3  ganger bedre enn tabletter. Derfor er Crystal Mind så effektiv, selv i mindre doser.


Crystal Mind bidrar til

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s